Reddit – Ask Me Anything

Reddit – Ask Me Anything


Donderdag 28 januari om 14u kan je alles vragen aan politicoloog Carl Devos. Letterlijk alles. Hij doet een AMA op de website Reddit. AMA staat voor Ask me anything en is een begrip in de wereld maar voorlopig nog niet in België. Er is nochtans al een koffietafelboek met de beste Reddit AMA’s gebundeld. Ik ben uiteraard trotse eigenaar. Maar waarom deze post? Wel het is zo’n beetje als Snapchat. De jongeren gebruiken de app al 4 jaar en de oude mensen beginnen er nu eens mee te experimenteren. En dan pas lijkt het te bestaan. Idem voor Reddit. Die website bestaat dit jaar 10 jaar. En heeft al heel wat teweeg gebracht.

En dat beginnen de oude Belgen dus in te zien: Er waren recent ook AMA’s met Kristof Calvo, Xander De Rycke en Lieven Scheire.

q-80

Maar wat is Reddit nu eigenlijk precies?

Simpel gezegd is Reddit een prikbord waar je foto’s, video’s, tekst kan delen of vragen stellen. Je zou zeggen, dat lijkt op Twitter maar het verschil zit er hier in dat die posts kunnen worden geupvote of downvote. Hoe meer upvotes hoe hoger je post komt, hoe meer interactie is. De posts worden dus maw gecureerd door de community. Op die manier krijg je een soort dagelijkse krant waar je als eerste weet wat er aan de hand is op het internet. Vandaar ook de naam Reddit. I read it on Reddit. Waarmee internet savvy people (of ook wijsneuzen) willen zeggen. Och jij met je Facebookvideo, ik heb die twee weken geleden al gezien op Reddit. Buzzfeed haalt er ook z’n shit.

Wie zet daar dingen op?

Jij en ik. Een community. De website wordt ook gecureerd door de community. Als ik iets post dan kan men daar op stemmen. Zelf posten is heel makkelijk maar met 70.000 posts per dag weet je dat je niet zomaar zal opgepikt worden…

Veel upvotes kan er toe leiden dat je op de frontpage belandt. En met 230 miljoen bezoekers per maand kan je je wel voorstellen dat je post dan ontzettend veel bekeken wordt. Als dat dan toevallig een link is naar je website dan crasht die website ook meestal. Bij Sambal hadden ze vorig jaar een foto gepost die miljoenen keer was bekeken, idem voor een huis van Uglybelgianhouses.

Dat systeem van voten was in 2004 vooral bekend bij de nieuwssite Digg. In 2005 kwam daar dus Reddit bij die ook heel populair was en die toch vooral won van Digg op het gebied van hun legendarisch sterke community. De dingen die dankzij die community bvb op de frontpage verschijnen zijn vaak een fantastische mix van dingen die je aan het denken zetten, die je keihard doen lachen maar die je vooral toch aanmoedigen om wat dieper in een onderwerp te duiken.

Reddit-930x621

Op Facebook kan je toch ook alles zien?

Klopt, maar Facebook is niet gecureerd door de community maar door een algoritme. Je ziet op den duur ook vaak dezelfde dingen van dezelfde mensen. Facebook moet je zien als je hometown terwijl Reddit een exotische bestemming is. Ze hebben er vreemde gewoontes, je spreekt de taal niet en je hebt er vaak geen idee van wat er aan de hand is.

Hoe komt dat?

De website ziet er niet uit. Als je er voor het eerst naartoe gaat zal je Reddit niet echt snappen. Je ziet veel tekst, en het is moeilijk om er je weg in te vinden maar als je de tijd neemt om wat rond te hangen op de homepagina zal je ontdekken dat het een fantastische bron is voor nieuws, maar ook ideeën.

Net daarom dat je er wat tijd moet doorbrengen. En de comments moet lezen, want die bieden vaak de meerwaarde. Mensen nemen er de tijd om dingen ten gronde te bespreken. Soms zie je dingen bvb op de homepage staan waarvan je denkt, waarom is dit nu belangrijk, dat kan liggen aan een comment die bvb het artikel in twijfel trekt en daardoor ontstaat dan weer discussie.

Die zelfregulering door de community is dus belangrijk en is één van de grootste verschillen met Facebook en twitter. Daar zitten machines achter.
Voor het posten, en voten krijg je ook karma. Een soort van puntensysteem. Je bent er niet meteen iets mee, behalve dat mensen je adhv een hoog karma wel serieus nemen en je dus toch enige invloed hebt op de community.

Die zelfregulering is ook wat Reddit zo moeilijk maakt voor bedrijven en merken. Op Facebook kan je als merk heel simpel in gesprek gaan met je klant. Het wordt zelfs aangemoedigd. Op Rediit gaat dat niet. Een Redditor is meedogenloos voor marketing. Tenzij je het ontzettend slim aanpakt. Daar hebben ze wel oor voor.

Als je het niet goed aanpakt laten ze dat ook blijken. Onlangs kwam Woody Harrelson bvb een paar vragen beantwoorden maar hij was veel te veel promo voor zijn film aan het maken en het werd een superslecht gesprek. Hij werd zwaar gedist.

reddit_ama_book-1400x932

Wat posten ze daar en van wat kunnen wij Reddit kennen?

Alles wordt er besproken in zogeheten subreddits. Alles waar je maar kan aan denken heeft zijn eigen plek (je kan die zelf aanmaken) Je kan er praten over kinderen, werk maar net zoals we weten dat ieder mens vreemde gewoontes kan hebben worden er op Reddit ook over de meest vreemde dingen gepraat. My little pony bvb
(Iedereen kan een subreddit starten. Er zijn er al 850.000 gestart en daarvan zijn er nu 9000 echt actief.)

Grappig anekdote:
De meest becommentarieerde post ooit was een post van reddit die zei: let op met dingen te doen die de servers te zwaar belasten zoals bvb posts met gigantisch veel comments op één vraag. (de servers crashten dan ook regelmatig eens door deze post: 360.000 reacties)

reddit-ama-ronn-torossian

Pro’s en contra’s?

Er gebeuren wel stomme dingen ook. Er wordt gepest, hier en daar hangen racisten rond en er is veel sexisme. Maar uiteraard gebeuren er ook goeie dingen: Er is een zelfmoord subreddit waar je hulp kan vragen. Op de subreddit Probono kan je een gratis advocaat fiksen als het nodig is. Er is ook Random acts of Pizza: mensen die niet veel geld hebben kunnen daar hun verhaal doen. En als er iemand wil kan die dan een pizza sturen.
Er was ooit ook eens een Secret Santa spel. Ze beslisten samen om een gigantische secret santa te doen. 135 landen deden mee en er werden een miljoen cadeaus verstuurd.
Deze subreddit verzamelt gratis dingen online die iedereen zou moeten kennen.

Dankzij de sterke communities hebben ze al het een en ander verwezenlijkt. Opnieuw zowel goed als slecht. Zo hebben ze een actie van Greenpeace gehackt door massaal te stemmen. Om een walvis te benoemen. Resultaat: de walvis heet Mr splashy pants. :) Maar toen ze na de Boston Bombings met z’n allen CCTV beelden gingen scannen hebben ze de verkeerde persoon aangeduid. Het leek op een witch hunt. Toppunt van een geniale community was trouwens The Button. Een knop waar meer dan een miljoen mensen op hebben geklikt.

Maar goed. De Belgen zijn nu dus ook mee. En ze doen AMA’s. En dat mocht wel eens, want zelfs Obama deed al een AMA, hij nam daar maar liefst 5 uur de tijd voor! Grappig weetje: de meest bekeken Reddit AMA ooit was die van een man met twee penissen. Wat had je verwacht? :)

ca6cecc32

+ Leave a Comment