Social media volgens een 19-jarige

Social media volgens een 19-jarige


Via Hendrik las ik daarnet een ontzettend boeiend artikel: ‘Here’s how a real teenager uses, and doesn’t use, social media.’ Het gaat over een blogpost op Medium van de 19-jarige Andrew Watts. Hoe hij en z’n vrienden social media gebruiken. En uiteraard mag je de bevindingen van een paar personen niet veralgemenen naar een hele generatie maar je leest toch weer dingen die de laatste tijd veel terugkomen. Hoe de jonge generatie de netwerken op een andere manier gebruikt dan de oudere digitale garde. Deze post is een vertaling van wat ik de boeiendste inzichten uit het artikel vind. Het volledige artikel kan je hier lezen. De blogpost van Watts hier.

Facebook is voor mama’s

Wat geen verrassing is: Facebook is het netwerk waar ze op zitten en blijven zitten omdat iedereen erop zit. En het handig is om te communiceren. Maar dan eerder via Messenger. Om te chatten. Liever nog dan WhatsApp. Ze gebruiken ook Facebook groups, omdat de feed daar niet verstoord wordt door merken die om je aandacht hengelen via een oncontroleerbaar Facebook algoritme. Het is vooral een plaats waar je een identiteit hebt en waar iedereen gaat kijken als ze even willen scannen wie je ongeveer bent. Ze vinden het niet leuk om het te moeten gebruiken maar ze kunnen niet anders, vergelijkbaar met de kabelmaatschappij bijvoorbeeld.

Watt’s zijn omschrijving: “Iets wat we allemaal hadden in het middelbaar omdat het toen cool was maar nu wordt gezien als dat genante familiefeest waar we niet kunnen van weglopen.”

Instagram is nummer 1

Instagram daarentegen vinden ze ontzettend cool. Ze zien het ook echt als een social app, eerder dan het vooroordeel dat heel wat mensen hebben dat je gewoon wat slechte filters over je foto’s gooit. Ze gebruiken hashtags, voeren uitgebreide conversaties en vinden het veel intiemer dan Facebook. Watts: ‘Ik moet niet bang zijn dat andere mensen zien welke foto’s ik leuk vind. Ik voel geen druk om mensen terug te volgen dus mijn nieuwsfeed is wat ik echt wil zien, zonder al die merken en pagina’s op Facebook.’ Het netwerk is ook nog niet overspoeld door oude mensen zoals op Facebook dus het heeft nog een zekere hipness.

Snapchat en Tumblr

Snapchat is bijna even populair als Instagram. Je kan er doen wat je wil, het verdwijnt toch. Op Instagram post je de mooiste foto van het feest. Op Snapchat toon je hoe je je klaarmaakt voor het feest, dat je er naartoe gaat, dat je danst op het feest, dat je naar huis gaat na het feest en dat je wakker wordt met een kater. Alles komt erop. Er is geen druk om likes te krijgen en alles verdwijnt ook gewoon. Watts: ‘Als ik op Instagram na 15 minuten nog geen likes heb op mijn Instagram foto dan verwijder ik hem.’

Tumblr, wat onlangs werd gekocht door Yahoo en door de oudere generatie amper gevolgd wordt heeft ook een belangrijke functie. Het geeft weinig prijs over je identiteit en je kan er dus volledig jezelf zijn onder gelijkgestemden. Het geheime genootschap waar iedereen lid van is maar niemand over spreekt. Die beslotenheid spreekt ontzetten veel jongeren aan.

instagram-snapchat

Yik Yak and Twitter

Twitter blijft een niche netwerk dat veel jongeren niet begrijpen. Alleen maar een klein groepje dat het zeer fanatiek gebruikt. Een ander up & coming netwerk is Yik Yak. Location-based sharing, anoniem en zonder sociale druk. Het is verslavend volgens Watts omdat het enkel over je content gaat. Er zijn geen profielen, geen volgers, geen likes, niets. (Nog niet te vinden in de Belgische app store.)

Zoals gezegd mogen we deze insights niet wereldwijd extrapoleren maar ik denk dat er toch gigantisch veel waarheid in zit. Lees zeker de originele post voor alle details.

+ There are no comments

Add yours