Hashtag televisie

Hashtag televisie


Ik kreeg onlangs telefoon van het radioprogramma Hautekiet op Radio 1. Of ik iets kon zeggen over een artikel dat net verschenen was in De Standaard (televisie scoort het hoogst op Twitter) waarin te lezen viel dat in de top 10 van Belgische Twitter-trends alleen maar hashtags over televisieprogramma’s staan. Vanuit m’n ervaring met The Voice van Vlaanderen ging ik dan ook graag in op die vraag. Je kan het hele item hier beluisteren.

Om even samen te vatten: VRT heeft het populairste tv-programma: Thuis. Daarna volgen The Voice van Vlaanderen en ook Familie van VTM. Ik kom van VTM en werk sinds kort bij VRT dus echt leuk om te zien dat al ons werk (van een topteam) zijn vruchten afwerpt en dat hopelijk nog meer zal doen de komende jaren. Social TV for the win.

UPDATE: iMinds publiceerde net hun Digimeter studie dat deze trend bevestigt. ‘Lineair tv-kijken is nog lang niet dood. Wel integendeel, de opkomst van sociale media stimuleert opnieuw het ‘live’ tv-kijken.’ Lees het volledige artikel hier.

5d066a82-7fd1-11e4-aaaa-0fdad6094c19_original_tablet

Verder stond nog in het artikel:

Dat televisieprogramma’s zo prominent voorkomen in de trending topics, betekent dat Twitter duidelijk een rol vervult als zogenaamd second screen. Tijdens het televisiekijken houden mensen hun smartphone of iPad bij de hand om commentaar te geven of informatie uit te wisselen over bepaalde programma’s.

Absoluut, bij Hautekiet noemde ik onze smartphones dan ook de First screens. Tijdens 1 uitzending van The Voice van Vlaanderen haalden we 12.000 tweets met hashtag #TVVV.

Het gesprek over tv speelt zich niet alleen meer thuis op de bank af’, zegt Marloes Van der Laan van Twitter-Benelux. ‘Via Twitter kun je met andere kijkers door het hele land in gesprek komen. Iets waar in België kennelijk veel behoefte aan is. Omroepen werken dat zelf in de hand, bijvoorbeeld door zelf een bepaalde hashtag te suggereren en die in beeld te brengen, of door tweets te bespreken in de uitzending. ‘Een hashtag is zoiets als een kampvuur’, zegt Van der Laan. ‘Je komt er vanzelf omheen staan en begint een gesprek. Volgens Twitter zou maar liefst 60 procent van de televisiekijkers tweeten tijdens het kijken. Twitter heeft daarom een speciaal team dat omroepen en zenders ondersteunt bij het organiseren van gesprekken.’

Ik heb dat team nog niet ontmoet maar wat ze zeggen is wel waar. We brengen tweets in beeld, we laten de sterren uit de show live meetweeten en we doen nog veel meer om ervoor te zorgen dat mensen over onze programma’s gaan tweeten want een Nielsen studie uit 2013 toonde aan dat een hoog aantal Twitter hashtags wel degelijk voor extra instroom aan kijkers kan zorgen. Vooral dan bij lineair, live televisiekijken. Het zorgt er ook voor dat ze minder geneigd zijn om te zappen tijdens de commercials. Net wat we als broadcasters willen.

Ook internationaal behoren televisieprogramma’s dit jaar tot de meest besproken onderwerpen op Twitter. The Voice Australia schopte het in juli bijvoorbeeld tot een van de populairste trending topics ter wereld. Ook het Eurovisiesongfestival, de Oscars en de Grammy-awards behoren tot de televisieprogramma’s die wereldwijde trending topics werden.

Ter illustratie: een social media report van Havas Media over seizoen 2 van The Voice.

tvvv-live-03051

+ There are no comments

Add yours