Stoppen met Smartmat

Stoppen met Smartmat


M’n vrouw en ik zijn allebei zelfstandig, laat thuis en vaak erg lui wat koken betreft. We hebben geen kinderen dus we voelen ook geen verplichting om gezond te koken. Maar het alternatief voor koken – fastfood halen – bleek toch meer en meer een aanslag op onze gezondheid waar we toch wel eens iets wilden aan doen. Meer groenten eten leek ons het belangrijkste. Ik stelde de vraag op Twitter hoe we hier wat aan konden doen en meteen kwam iedereen met Smartmat op de proppen. Had ik al van gehoord ja, maar had ik altijd genegeerd. Omdat het te gezond klonk. Zij leveren elke maandag een zak aan huis waar dan  ingrediënten en recepten voor vier maaltijden inzitten.

An liet me weten dat ik haar zak al meteen kon overnemen want zij waren die week niet thuis. Ik moet zeggen, we waren impressed. Meteen aan het koken geslaan en ontzettend trots op onze groenten etende zelf. De recepten waren makkelijk en snel klaar en we verkondigden de blijde boodschap aan iedereen. De tweede week ging ongeveer even goed en ik had intussen een abonnement aangeschaft. €65 per week vonden wij best ok.  Anderen op Twitter vonden dat duur, Caroline deed op haar blog de test door de producten zelf aan te kopen en het scheelde 15 euro. Maar dan had je wel geen recepten en levering aan huis.

SmartmatBag

Ondertussen zijn we een week of vijf verder en heb ik deze morgen een mailtje gestuurd naar Smartmat om de dienst te stoppen. Mocht het alleen maar laat werken zijn dan zou het misschien wel lukken maar de grote variatie in onze avonden zorgde ervoor dat we 1 week de hele inhoud van de zak hebben mogen weggooien en de andere week de zak maar meteen hebben weggegeven aan vrienden. We gaan eens naar een optreden, dan is er eens een feestje, dan hebben we toch zin in frietjes en dan moet ik eens eten op het werk… Het systeem is top maar het vereist een grote regelmaat.

We keren ongetwijfeld nog terug naar Smartmat maar dan hoop ik dat we nooit geen eten meer moeten weggooien. De afhandeling was trouwens vloeiend, nog de dag zelf kreeg ik een vriendelijke mail om te melden dat we uitgeschreven zijn. Eind goed, al goed. En nu misschien op zoek gaan naar maaltijden die kant en klaar aan huis worden geleverd…

Wil je wat meer weten over de recepten en hoe die smaken dan kan je terecht bij de foodies. Elise, Caroline of Anneleis.

4 Comments

Add yours
  1. 1
    Herman dailybits

    Wij gebruiken het occasioneel. Door de avond/nachtshiften van mijn vrouw, zijn we niet altijd een hele week ‘s avonds thuis, dus dan is het inderdaad zonde. Maar het an eens laten komen voor een week maakt er steeds een feest van. Dus ideaal voor 4-5 keer per jaar, maar wekelijks zou bij ons ook niet lukken.

  2. 3
    tine

    Mijn man en ik zijn ook allebei zelfstandig en vonden smartmat op het eerste zicht een geweldig initiatief.
    Maar na een paar weken hebben ook wij ons abonnement stopgezet.
    Reden: de levering vindt telkens op maandag plaats tussen 17u en 22u. De ene week was dat om 17u15, de andere week was dat om 21u45. Voor ons onmogelijk om elke maandag tussen 17u en 22u op 1 adres aanwezig te zijn. Hiervoor was er van smartmat uit geweldig veel begrip, maar er werd niets aan gedaan. Boodschap was simpel: levering vindt tussen die uren plaats, laat ons gerust weten of we ergens anders je levering kunnen afzetten (bv. bij een buur of bij een familielid), maar wat het leveringstijdstip betreft heb je geen enkele inspraak. Is er niemand om de levering te aanvaarden, dan wordt de zak op straat voor de deur gezet. In ons geval, centrum Brussel, is dat geen goed idee. Maar dat is dan ons probleem, en niet dat van smartmat.
    Vreemd toch, voor een organisatie die zich nochtans richt op ‘gezinnen met tweeverdieners’ (zoals bleek uit een recente weekendbijlage bij De Tijd). Ik vraag me af of al die tweeverdieners dan elke maandag tegen 17u al thuis kunnen zijn. Geweldig initiatief, ja, maar jammer genoeg onvoldoende aangepast aan het doelpubliek.

+ Leave a Comment