The Belgian Sports Car Club liet me rijden met een R8


Zelf met een supercar kunnen rijden is dankzij de Belgian Sports Car Club net wat realistischer geworden. Iedereen kent Cambio autodelen, dit is de versie voor gevorderden. In plaats van een Citroen C3 krijg je een Audi R8. Hoe het werkt? Na het betalen van je lidgeld kan je voor een bepaald aantal dagen per jaar gebruik maken van één van de luxewagens uit het wagenpark van BSCC. Je kan niet alleen uit verschillende wagens kiezen, als je het uitrekent is het ook pakken voordeliger dan zo’n wagen voor 1 dag te moeten huren. Laat staan zo’n wagen te moeten kopen.

Een simpel maar geniaal idee van de jonge Gentenaar Mathias Keenan. Na het uitwerken van een deftig businessplan en een manier om de bolides te verzekeren is zijn bedrijf sinds kort gestart. Hij opereert vanuit een loods in Brugge waar ik ben langgewenst om de eerste en voorlopig enige wagen van BSCC voor een dagje mee te nemen. En die ride was niet min: een Audi R8 V10 Spyder. Een wagen die je vooral kent van recensies in Top Gear of van zien rijden in Knokke maar het is geen wagen die iemand in je vriendenkring bezit. Tenzij je van Knokke bent.

Ik was nerveus de avond voordien. Omdat ik wist dat ik iets speciaal zou meemaken. Ik zat met vragen: hoe zou het zijn om een wagen te besturen terwijl er 525 PK in je rug zit te duwen, hoe angstig zou ik zijn om de wagen te crashen? Ik had klamme handen en kon de slaap moeilijk vatten. Ik checkte nog wat Youtube video’s en kon er mij iets bij voorstellen maar ik was lang niet voorbereid op wat echt zou ervaren. Een adrenaline rush die een week later nog steeds af en toe eens nagiert. En net daarom denk ik dat BSCC zeker zal slagen in zijn opzet.

Hoe is het om met een R8 te rijden?

Video edited by the great Vincent Schroeven.

Niet normaal. De eerste minuten waren wat onwennig. Zoeken naar alle controls, waar lees ik de snelheid af, hoe zet ik m’n spiegels goed, maar na vijf minuten was ik vertrokken. Mathias had me de Sport-knop aangeraden omdat het ware geluid en kracht van de V10 dan naar boven komt. Hij gromt als een hond. Hij blaft naar je als je terugschakelt. ‘Speel met me, duw op de gas!’ Hij blaft naar m’n medeweggebruikers en daagt ze uit. Zonder dat je daar zelf veel controle over hebt. In die zin is hij ontzettend agressief. Wellicht omdat hij weet dat hij ieder duel zal winnen. Als je het dak opendoet is het hek helemaal van de dam. Je hoort de power en je ziet alle koppen draaien. En je ziet ze denken, daar rijdt die fils a papa. En dat suckt een beetje maar dan moet je gewoon even op je pedaal duwen. In 3 seconden zit je al een kilometer verder. (ongeveer)

Die pure kracht die je voelt wanneer je plankgas geeft is beangstigend en tegelijk verslavend. Je krijgt klamme handen en kriebels in je buik. Ik heb de hele dag in spanning doorgebracht, m’n hart ging in overdrive en de dag voelde veel te kort. De motor rolt en ronkt fantastisch. Je passagiers roepen. Elke keer opnieuw. M’n moeder, m’n vrienden, m’n broers, ze schreeuwen allemaal. En dat is waanzinnig cool. Zo cool dat ik op één dag 450 kilometer heb gereden om iedereen te kunnen zien. Dat ging ongeveer zo: Brugge – Veldegem – Kortrijk – Vilvoorde – Boortmeerbeek – Antwerpen – Kortrijk – Veldegem – Kortrijk. (wat me trouwens een volle tank heeft gekost, 65 liter benzine, prijs: €105)

Nadelen: je krijgt ineens meer telefoon dan anders. Mensen willen meerijden. Elegant uit een wagen stappen die zo laag tegen de grond hangt en deuren van 2 meter lang heeft is onmogelijk. Z’n aggressieve schoonheid lokt duels uit. Maar eigenlijk dus geen enkel nadeel. Je wil gewoon nooit uitstappen. Je wil spelen. En dit is het beste speelgoed ter wereld. Binnenkort komt er trouwens een extra wagen in het BSCC wagenpark. Een BMW M5. Sounds nice right? 560 PK, nog meer dan de R8. (en die mag ik ook testen!)

Praktisch en Prijzen:

Hoe gaat het allemaal in z’n werk en hoe kan je lid worden? De goedkoopste formule kost je 2000 euro per jaar waarvoor je dan 200 credits krijgt. Dankzij een speciale startactie komt dat neer op een 20-tal dagen rijden met de R8. Hoe meer je betaalt hoe meer je mag rijden. De formules:

Mini: 200 credits per jaar aan €2.000
Standaard: 400 credits per jaar aan €4.000
Premium: 900 credits per jaar aan €8.000
Super: 1800 credits per jaar aan €12.000

Alle details vind je hier. Je kan de wagen ook gewoon voor een dag huren maar dat kost je stukken meer.

Conclusie:

Ik ben gewonnen voor het concept. Nu jij nog. Dan kunnen we zoals Ronny voorstelde elk een wagen huren en een roadtrip organiseren in de zwitserse bergen. Met drones. Zoals Top Gear.
Het is groepsaankopen doen voor gevorderden. Het is investeren in iets waar uiteraard alleen maar autoliefhebbers willen in investeren. Het is een goed idee.

 

+ There are no comments

Add yours