Wat iedereen haat aan Snapchat

Wat iedereen haat aan Snapchat


Gelieve niet op de titel te letten, dit is een artikel over Snapchat. Er zijn dingen aan Snapchat die iedereen haat maar daar gaat het niet over. Ik wou gewoon even jullie aandacht trekken.

Ik heb Snapchat al lang op m’n iPhone staan. Na 2 dagen testen was ik van oordeel dat ik toch net iets te oud was voor de app, ik vond z’n interface en zoeken naar contacten ook onhandig. Ondertussen ben ik sinds hun feature ‘Stories’ van mening veranderd en probeer ik andere mensen ook te overtuigen de app te gebruiken. Maar dan komen meestal volgende antwoorden:

-Snapchat is toch die app waarmee je naakte selfies naar je vrienden stuurt want de foto’s vernietigen zichzelf na een aantal seconden?
-Snapchat heeft al onze gegevens gelekt ook zeker?
-Wou Facebook die niet kopen voor gigantisch veel geld?
-Ik ben gewoon te oud voor dat soort apps Hannes… (Vreemd dat wij, de generatie die een leven met social media smartphones hebben uitgevonden al te oud voor sommige apps zouden zijn.)

Extra kleurtjes unlocken op Snapchat

Extra kleurtjes unlocken op Snapchat

Stories

Snapchat is dus veranderd. (Al sinds oktober eigenlijk) Het foto’s sturen naar vrienden bestaat nog steeds, ze hebben zelfs een livechat optie maar de fijnste feature is voor mij de Story optie. In plaats van snaps naar je vrienden te sturen voeg je ze toe aan je verhaal. Dat je publiek kan zetten. (kan ook privé) Dat verhaal bouwt zichzelf op aan de hand van foto’s en video’s die je één voor één toevoegt, en de video’s blijven 24u staan. Mensen kunnen je volgen en je kan ook zien hoeveel connecties jouw verhaal hebben bekeken. Wie die connecties zijn is niet altijd duidelijk, dat ligt eraan hoeveel hun gebruikersnaam van hun echte naam prijsgeeft.

Het was Casey Neistat die me een tijd geleden attent maakte van deze Snapchat feature. Ik zag dat Ouni er ook al mee aan het experimenteren was. Tijdens Rock Werchter heb ik voor het eerst echt zelf kunnen testen.Het fijne aan de stories is dat ze een zeer persoonlijke inkijk geven in iemands leven. Je voelt ook dat het allemaal erg vers en echt is. Niets is opgeleukt in montage, je kan alleen wat tekst, emoticons en filters toevoegen aan je snaps. Het feit dat de snaps ook maar 24u blijven bestaan geeft ook een  gevoel van urgentie en realness. Die zelfvernietiging zet je ook over je angst om die persoonlijke dingen te maken, het verdwijnt toch. Het werkt blijkbaar aanstekelijk want sinds ik er over tweet merk ik dat ik veel volgers bijkrijg en dat veel van hen zelf ook beginnen met een story.


Our Werchter Story

Marketing Hell/Heaven

Veel van Snapchat is vanuit professioneel standpunt bekeken een hel. Je kan niet linken naar je feed op andere social media, hoogstens je username meedelen. Je kan niet echt zien hoeveel volgers je hebt, je kan wel zien hoeveel mensen je verhaal hebben bekeken.  Je kan geen links toevoegen aan je snaps, mensen kunnen ze niet liken, je krijgt geen directe feedback tenzij je erom vraagt (een snap terugsturen bvb)

De hel waarvan sprake is de sterkte van Snapchat. Dit is de nieuwe manier van social zijn. We weten al dat jongeren graag wat anoniemer door het leven beginnen gaan, gesloten netwerken zonder last van je ouders, en tonen wat je echt wil tonen. Geen opgefokt topleven waarin alles fantastisch is. In beperkte kring fun hebben en zeer close relaties opbouwen. Die misschien moeilijk meetbaar zijn maar wel gigantisch echt. Eens mensen je volgen en leuk vinden wat je doet merk je dat ze trouw je verhalen gaan bekijken. Omdat je ze mee op sleeptouw hebt genomen. En dat is pas krachtig. Tel daarbij op dat alles REALTIME is en je hebt een topformule.

De beperkte kring is natuurlijk relatief voor sommigen want snapchatters als Jerome Jarre (de voormalige Vine star) heeft ondertussen wel al 2 miljoen volgers. En dit is wat hij erover zegt, voor mij HET belangrijkste:

‘Snapchat is virale word of mouth kracht. Mensen MOETEN wel offline spreken tegen mensen over wat ze gezien hebben op je kanaal want de content verdwijnt. En zo krijg je volgers bij die zijn overtuigd door iemand die jou volgt. Hoe geniaal is dat.’

Trouwens: De jongeren kunnen nu ook forever vertical video blijven draaien. Snapchat doesn’t care.

Snapchat Live Stories

Zelf gebruik ik Snapchat voor ongedwongen, fun passages uit m’n leven. Ik heb de avond dat ik stopte met roken bvb gedocumenteerd. Ik ben ook van plan om het professioneel in te zetten voor een aantal bedrijven waar ik voor werk. Wat me trouwens bij hun ‘Live’ feature brengt.  Snapchat heeft tijdens een paar grote events iets nieuws getest. Bij Coachella konden alle mensen die aanwezig waren op basis van locaties het verhaal ‘Coachella live’ volgen. Een verhaal dat werd gemaakt door alle aanwezige snapchattende festivalgangers. Zij kregen de optie om hun snaps niet alleen aan hun eigen verhaal toe te voegen maar ook aan ‘Coachella Live.’ De mensen bij Snapchat konden de leukste inzendingen dan toevoegen aan het grote Coachella live verhaal. Dat deden ze ook op de dag van de WK-finale onder de naam ‘Rio Live’ die je ook in België kon volgen en die een zeer realtime beeld gaf van Rio en de voetbalsfeer.

Brands die ik al bezig zag op Snapchat zijn: McDonalds, HBO, Audi, Coca-Cola, Heineken en VRT met Ninjanieuws en Sambal.

Tips, Tricks & Weetjes

Tot slot wil ik nog een aantal tips & trics en weetjes meegeven voor de startende Snapchatter.

-Gebruik de apps Snaphack of Snapupload om foto’s en video’s van je cameraroll te uploaden en extra filters & fonts te gebruiken.
-Snapchat heeft maandelijks 30 miljoen gebruikers waarvan 70% jonger dan 25 jaar is.
Snapchat betaalt ondertussen influencers als Jarre om hun app te gebruiken en promoten. Met succes.
-Je kan foto’s aan je verhaal toevoegen, maar ze 10 seconden laten afspelen is erg saai, zet ze liever op 3 seconden.
-Ze hebben tegenwoordig geofilters. Filters related to de locaties waar je bent maar don’t bother, voor België heb ik er nog geen gevonden.
-Als je tijdens een verhaal sneller naar de volgende snap wil kan je tappen op het scherm.
-WordSwag is een leuke app om je foto’s te bewerken met tekst. Videohance is dat ook maar dan voor video.

Nog aanvullingen? Ik hoor ze graag! En je kan me hier volgen op Snapchat: @hannes_bhc

UPDATE 06/08/14
Bij VentureBeat staat een goed artikel over de toekomst van mobile marketing via private messaging apps als Snapchat.
En De Morgen schreef een artikel over hoe Snapchat geld kan gaan verdienen.

PS: Instagram heeft net een app gereleased in een aantal landen die Snapchat zou moeten killen. Maar ik zou er voorlopig niet bang van zijn want de Stories feature zit er bvb al niet in… Het is nog even wachten voor Bolt naar België komt ook.


Stoppen met Roken – The Story


Roadtrip to Bilbao with the C-Class

4 Comments

Add yours
  1. 2
    BNNY

    Eerlijk gezegd, ik ben ook eerder fan van het Stories gedeelte dan snaps sturen naar specifieke personen.. Mochten ze nu eens met “groepen” of voorkeurslijsten werken (werk, vrienden, dronken, chicks, …) hadden ze een poweruser bij!

    Leuke C-Klasse roadtripweergave!

+ Leave a Comment