Roadtrip: Mercedes C-klasse 2014


Eigenlijk is dit geen officiële test. We kregen van Mercedes een C-klasse om een roadtrip te doen richting smarttimes (Een samenkomst van smart liefhebbers) in Portugal. Door omstandigheden zijn we vroeger echter teruggekeerd. Maar we waren toch al in Bilbao geraakt en hebben dus heel wat kilometers met de nieuwe C-klasse kunnen rijden. Zeker genoeg om een verslag te kunnen schrijven. Ik mocht door het Like My Ride project al kennis maken met de A-klasse en de schitterende CLA dus ik ben ondertussen al wat vertrouwd met de klasse(s) van Mercedes. De C zit een segment hoger en werd vòòr de CLA eigenlijk ook de kleinste van de klas genoemd. Hij is door zijn nieuwe positie in het gamma ook letterlijk iets groter geworden en die luxe is fijn. Je kan nu echt met 4 personen comfortabel reizen. De verjongingskuur heeft zich ook bij de C goed voortgezet en die suffe C-klasse waar je meestal bejaarden mee zag rijden zie ik er niet meer in. Ik had een versie met AMG-styling dus hij zag er al helemaal fris uit. (Je kan hem trouwens wel nog met old-school voorgril krijgen als je echt wil)

Omdat ze niet wisten dat ik een verslag ging schrijven over de wagen hebben ze waarschijnlijk niet echt op de uitvoering gelet dus ik was niet echt uitgelaten toen ik een C180 badge (1600cc, 156 pk) op de koffer zag hangen. Een lichte motor voor een lange roadtrip. Ik moest m’n mening toch enigszins herzien want hoewel dit geen knalbak is was de manuele benzine motor misschien niet echt overweldigend, hij ging vooruit, en ik had nooit het gevoel te weinig te hebben als ik wou inhalen op de snelweg. Ik had ook gelezen over head-up display en 360 camera assistentie die de wagen via de S-klasse had gekregen maar de C was dus helaas arm qua opties. Ik had WEL: een goede GPS met COMAND service. File info en dynamische route aanpassingen die in de Parijse spits goed van pas kwamen. Ik had ook zetelverwarming, uitschuifbare voorzetels voor extra beenondersteuning (handig als je groot bent) elektrisch verstelbare zetels, een panoramisch dak (heerlijk als je in Spanje bent) en slimme koplampen die je rijrichting volgen. De afwerking van het design van die lampen en de auto in het algemeen is fenomenaal. Alles straalt, zelfs in een optiearme versie, luxe Mercedes uit. Er staat een handtekening rechtsonder op de vooruit (geen idee van wie) en als je instapt word je begroet met het oplichtende Mercedes logo in de deurstijlen. Bingo.

De wagen voelt net als de CLA goed in de hand. Een behoorlijk klein stuur in materiaal die goed aanvoelt en een scherpe besturing. Je voelt een lichte wagen. Ik heb de achterwielaandrijving getest op een natte parking en als je heel hard je best doet vliegt z’n kont te ver de bocht uit. Maar elektronica doet nog harder z’n best om dat tegen te gaan. Je hebt een eco, comfort, sport en sport+ stand maar in deze versie was niet echt veel verschil te merken tussen de standen. De display om aan te geven in welke stand je gaat toont wel een fantastische weergave van je wagen en je voelt je in een fighter jet met al die controls op je grote scherm. Wat verbruik betreft, we hebben de terugkeer in één keer gereden. 10u voor 1100 kilometer. Hij gaf 6,9 op 100 aan. Ik vind dit niet zoveel en als je vindt van wel: ik heb constant 130/140 gereden. Rij 120, trek wat minder hard op en je haalt gemakkelijk 5,5. Maar elke wagen waarbij ik voor zo’n afstanden slecht 1 keer hoef te tanken vind ik leuk.

Goedgekeurd voor mij, door ons, maar als ik mag kiezen ga ik voor de gedurfdere CLA. Of de GL63 AMG. Maar die bewaar ik voor een roadtrip naar het Noorderlicht. Ooit.
Of voor een roadtrip naar smarttimes 2015 in Hongarije. De foto’s van de editie in Cascais dit jaar, die we jammergenoeg hebben gemist, kan je hier bekijken.

Prijs voor de versie waar wij mee reden: ergens rond de 40.000 euro. Startprijs is rond de 32.000 maar hier zitten toch wel wat opties als een AMG-styling pakket, glazen dak enz op…

PS: Mercedes USA heeft één van m’n Instagram foto’s van de C-klasse op hun eigen feed gebruikt. Nice.

IMG_5744

+ There are no comments

Add yours