Filip van Fintro

Filip van Fintro


Filip Van Cauwenberghe kijkt me al wekenlang smekend aan op Facebook. Hij doet dat vanuit een sponsored Facebook post. Dag na dag. Ik zie dat hij m’n like zoekt. Voor een pagina die 107 likes heeft. Ik voel me wat onwennig bij dat lage aantal en wil hem ter wille zijn en zijn pagina liken. Want ik weet dat het verdomme wat kost om je pagina dagelijks in m’n gezicht te duwen. Maar ik wil je pagina niet liken. Begrijp me niet verkeerd Filip, je bent waarschijnlijk een toffe mens maar het bedrijf waar je voor werkt doet me niks en het is gelegen in Kruishoutem dus je hebt verkeerd getarget. Waarschijnlijk omdat er niet veel te targetten valt in Kruishoutem. 

Maar je gestaar achtervolgde me wel. Je intrigeerde me. Dus ben ik eens gaan kijken op je pagina. Prachtig afgelikte posts. Dat wel. Maar ook weer geen likes. En toen dacht ik, Filip, ze hebben je bij je pietje. Je betaalt veel te veel geld aan één of ander slim communicatiebureau die je gouden bergen belooft maar vooral wacht op jouw gouden bergen.

Ik wou ook wel eens weten wat de hoofdpagina van jouw bedrijf te bieden had. En dat bleek hetzelfde te zijn. Exact dezelfde posts. En toen zag ik ineens nog honderden Facebookpagina’s. Allemaal starende Filippen. Maar dan waren het Sandy, Mieke, Jeroen en Eddy. Uit Poperinge, Knokke-Heist, Lebbeke en elk klein stadje wat je kan bedenken. Allemaal dezelfde posts, allemaal dezelfde smekende blikken.

En toen dacht ik, man dat is echt wel een heel slim communicatiebureau. Honderden pagina’s, overal dezelfde posts met de belofte dat het creëren van likes en engagement ongezien veel nieuwe klanten zal lokken. Kassa Kassa. Maar dan vooral voor dat communicatiebureau. Ze moesten zich schamen. Omdat ze onze stiel naar de knoppen helpen.

Filip, ik kan je aanraden: doe het zelf, ben je daar niet handig in, ik wil je helpen. Maar wees een mens. Nu ben je een machine. En net dat is waarom zoveel mensen Facebook beu zijn. En helaas ook je smekende blik.

Tot snel. Hier ben ik: @hannes_bhc

2 Comments

Add yours
  1. 2
    Jan Seurinck

    Zou het kunnen dat er iemand aan de slag is voor alle Fintro-kantoren? Een scenario: Social bureau gaat naar Fintro met een plan: we leiden jouw kantoorhouders op. Zegt de marketing/legal/jekentdathetiseenbank: “nee maar, ja maar, we gaan dat zo doen, alleen willen wij controle over die posts want Rudy van Zichem-zussen-bolder, we kennen die en die zal malheuren doen”

    Daar sta je dan met een idee bij een potentiële grote klant waarvan je weet: dit is echt een goed idee maar niemand zal hier ooit een goed idee verkocht krijgen. Ethische vraag: doe je het zelf of laat je de eer? Ik zou ook voor het laatste gekozen hebben maar ik kan me ook voorstellen waarom je serie gaat posten.

+ Leave a Comment